2015-11-02

Nordea klantar till kontobyte!

Jag har i många år (sedan jag startade eget företag i slutet av 1990-talet) haft Plusgiro privat (från början Postgiro privat) för min egen firma, eftersom det var den billigaste lösningen jag kunde hitta (avgift för närvarande 12 kronor per månad) för att sköta firmans in- och utbetalningar. Nyligen fick jag ett brev från Nordea om att tjänsten Plusgiro privat skulle avvecklas. I detta brev fanns ett svarskort där man kunde välja hur man ville göra - jag valde att Nordea öppnade ett nytt personkonto åt mig, eftersom kostnaden fortfarande kommer att vara densamma och jag behöver ha ett konto för firman. Jag skickade in svarskortet och gjorde som Nordea föreslog att jag skrev ut ett kontoutdrag på årets transaktioner hittills.

Jag förväntade mig att få ett brev från Nordea som talade om när de skulle genomföra kontobytet samt inloggningsinformation för det nya kontot, men något sådant kom aldrig förrän jag i fredags upptäckte att jag inte kunde logga in på mitt plusgirokonto eftersom det var stängt. Till spänningen bidrog förstås att jag hade skickat in en betalningsorder för diverse olika fakturor med olika förfallodatum samt skatt. Jag hade nu ingen aning om vilka betalningar som faktiskt hade gått iväg och vilka som försvunnit i bankens cyberrymd. Dessutom hade jag ingen aning om hur jag skulle logga in på mitt nya konto, eller om det ens redan fanns.

Något upprörd ringde jag idag Nordea och påtalade problemen. Inte oväntat var telefonkön lång, eftersom jag nog inte var ensam om problemen. Till deras fördel ska dock sägas att de var mycket hjälpsamma när jag väl kom fram och räknade upp för mig vilka betalningar som gått iväg samt berättade hur jag skulle logga in på det nya kontot. När jag påtalade deras bristande information upplyste de mig om att jag inte var den ende som klagat, utan en bland många.

Tur i oturen var såklart också att jag inte råkade vara bortrest en längre tid när det överraskande kontobytet skedde, utan jag kunde ordna upp det hela idag, så att de betalningar som skulle ha gått i fredags samt idag bara blev en eller två bankdagar försenade. Det visade sig att man kunde använda samma bankdosa och inloggningskort, bara det att man var tvungen att gå in en annan väg för att logga in.

Hur kan en bank vara så inkompetent? Vem som helst kan nog tänka ut hur man borde göra i ett sånt här fall - i god tid innan kontobytet sker skickar man ett brev med instruktioner för den nya inloggningen, vilken dag kontobytet sker, samt instruktioner för vad man ska tänka på med betalningsorder runt kontobytet. Att Nordea inte klarar något sådant elementärt är inget gott betyg för dem.

4 kommentarer:

  1. Så blir det när man ger ett visst företag en form av monopolställning (eller oligopol i fallet med bankerna) på marknaden. Storbankernas ägare och anställda har inget som helst incitament att ge bra service till kunderna, de tjänar pengar oavsett hur de beter sig.

    Går att vända sig till de mindre aktörerna, men ofta erbjuder de inte samtliga tjänster som storbankerna (som i flutes fall plusgirot).

    Enda tipset jag kan ge är att hitta en annan lösning som en mer kundvänlig bank erbjuder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gav Nordea i detta fall faktiskt väldigt bra service när man ringde och påtalade problemen. Men det hade förstås varit bättre ifall de inte gjort dundertabben från början.

      Radera
  2. Vi har lån hos nordea och fick ett av dom uppsagt på början av sommaren och tillbakataget senare under hösten. Problemet var bara att dom inte hade informerat oss om att det var uppsagt, det upptäckte vi först när dom tog tillbaka det och tömde vårt konto pga räntan som blivit. Har forfarande inte fått ta del av uppsägningsbrev eller nån bra förklaring, lånet löper som vanligt idag. Detta hände för ett par år sen.

    SvaraRadera
  3. 80 procent av alla människor är idioter när det handlar om pengar, förklarade Björn Wahlroos för en tid sedan. Det reser intressanta frågor kring hur Nordea ser på sina kunder tycker jag.
    Läge att säga tack och hej till "idioten" Wahlroos och hans bank kanske?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.