2014-02-06

PR-kupp av Carlström

Jag läser att Lars Carlström tänker starta ett nytt parti kallat "Industripartiet", som bland annat ska fokusera på industri och invandring. Han lyckas också med en rejäl PR-kupp hamna högst upp på SvD och DN då han fått Bert Karlsson att uttala sig positivt. Carlström presenteras som affärsman och tidigare SAAB-profil. Vilken härlig person för Sveriges journalister att snoka i vad han har för förflutet!

Carlström var talesman för Vladimir Antonov, som stod bakom charlatanen Victor Muller i hans försök att ta över SAAB Automobile. Det senaste jag hörde om Antonov var att Litauen i november 2011 utfärdade en europeisk arresteringsorder på honom och begärde honom utlämnad från England, misstänkt för ekonomisk brottslighet i Snoras Bank. Hur det gått vidare med den saken vet jag inte nu.

I maj 2011 synade jag lite av Lars Carlströms tidigare "karriär" som affärsman. Många av hans affärer tycks ha varit av det mer tveksamma slaget. Jag kör en repris på vad jag skrev då. (Bloggrannen Ylven skrev också om honom.)
Lars Carlström har våren 2009 genom sitt bolag Industria försökt köpa fastigheter av Åtvidabergs kommun, läs mer i Dagens samhälle, Corren (1) (2) och Norrköpings tidningar. Nu kräver man kommunen på skadestånd på 55 miljoner kronor. Inblandade i denna fastighetsaffär har även varit en Anna Cavalli och hennes man Thomas Ryberg, som beskrivs som "affärsman". Thomas Ryberg är ökänd för sin inblandning i "ett flertal uppmärksammande och skandalomsusade fastighetsaffärer", bland annat den blåsta bostadsrättsföreningen i gamla Stadt i Norrtälje.

Nu kan ju Lars Carlström ha haft otur och hamnat i dåligt sällskap med Ryberg, men han har faktiskt varit inblandad i en stor skandal tidigare, då han skövlade skogar i Jämtland och samtidigt fifflade med skatten.
Innan skattemyndigheten och länsstyrelsen reagerade var stora skogsområden i länet kalavverkade. Skogklipparen kunde obehindrat fortsätta sin verksamhet. Mannen som fick ge de så kallade skogsklipparna ett ansikte heter Lars Carlström.
[...]
Så småningom häktades Lars Carlström i sin frånvaro och greps slutligen i sin dåvarande bostad utanför Umeå. Polisen hittade honom då gömd i en garderob i huset där han bodde.
[...]
Han dömdes till åtta månaders fängelse av tingsrätten.

I hovrätten förvandlades därefter åtta månaders fängelse till villkorlig dom och 60 timmars samhällstjänst vilket enligt hovrätten motsvarade två månaders fängelse.
Det handlade om följande brott.
År 1998 dömdes han i tingsrätten för bokföringsbrott, grov oredlighet mot borgenär och skattebedrägeri, skriver nättidningen E24.

Domen blev fängelse i åtta månader och näringsförbud i fyra år.

Ett år senare ogillade hovrätten två av tre åtalspunkter och dömde honom endast för skattebedrägeri. Straffet sänktes till 60 timmars samhällstjänst.
Jag undrar om de "namnkunniga personer" som Carlström säger ska vara med i partiet har en lika fin karriär som han själv. Som sagt, något för journalister att gräva i. Jag överlämnar med varm hand spåren ovan till de journalister som vill gräva vidare.

9 kommentarer:

  1. Tycker det är helt ointressant vad Lars, eller vilken politiker som helst, haft för sig tidigare. Det intressanta här är att han vill föra upp två viktiga frågor som undviks helt i dagens politik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tycker det är intressant, eftersom det i det här fallet visar vilken typ av människa han är - kan jag lita på honom som politiker? Nej!

      Radera
    2. Det verkar på det hela taget att du är mer intresserad av att journalistik skall handla om människors eventuella tidigare misstag än att se till att det land du lever i har ett fungerande styre; med visioner om framtida välstånd.
      Först och främst innebär det inte per automatik att Lars Carlström blir politiker bara för att han är initiativtagare till ett nytt parti. Sedan vill jag gärna att du pekar ut någon politiker DU litar på; själv litar jag inte på någon av de politiker som leder vårt land idag. Detta är inte för att jag har något emot dem som personer, men det finns ingen som idag som kan/vill/vågar säga något som de till 100% kan stå för. Det är för många "kockar" som skall vara med och styra i slutändan.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Jag läste förresten precis din presentation; du är kritisk mot hur "vanliga" media framställer frågorna du tar upp i din blogg. Hmmm... I ovanstånde inlägg har du använt många i mina ögon tvivelaktiga "mediafakta" :)
      Ta nu inte detta som personlig kritik, jag tycker det är beundransvärt att det finns människor som synar de ämnen du bloggar om. I just detta inlägg saknade jag bara den positiva delen i Lars Carlströms initiativ. PR-kupp eller inte så borde väl även du se värdet med att någon tar upp frågor som Sveriges industri och invandringspolitiken som ingen vågar ta i.

      Radera
    5. Den positiva delen av Carlströms initiativ tar ju vanliga media upp ordentligt, så den tycker jag inte att jag behöver fördjupa mig i. Jag ville istället presentera lite andra sidor.

      Radera
    6. Politiker som jag litar på - är inte det en motsägelse? Skämt åsido, en av de politiker som faktiskt känns pålitlig är Jonas Sjöstedt. Har svårt att komma på någon annan just nu.

      Radera
  2. Det slog mig att listan på brott som Lars Carlström begått väger ganska lätt på vågen när man ser vad vår regering redan gör ........

    Landsförrädare styr redan vårt land....och de är "demokratiskt" valda. Man kan knappast ge politikerna hela skulden när det blir dags att göra en balansräkning.

    Skit i vad jag skriver här. En dag sak ni förklara för era barn varför ni inte "förstod" och hur gudomligt snälla ni var som skuldsatte dem form att leka "världssamvete"

    /svinhugg går igen

    SvaraRadera
  3. Kan vara ett sätt tydliggöra invandringens kostnader (en liten udda post bara: polisen tar ideligen i Sverige/Norge stora partier kat, missbruket skapar social misär) och den höga arbetslöshet som sammanhänger, genom att ta vägen via den politiska 7-klöverns likgiltighet för urholkningen av låginkomstpensionärernas pensioner, vilka partiet vill höja. Syns nästan som om den gruppen anses som sekunda vara i samhället trots ofta 35-45 års ATP-intjänande.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.