2014-02-18

P-normen kan sänkas

Jag läser att p-normen kan komma att sänkas i Stockholm. P-normen är alltså hur många parkeringsplatser kommunen ska kräva att det byggs när det byggs nya lägenheter. Sedan 2006 krävs i Stockholm en p-plats per nyproducerad lägenhet. Nu ska dock denna p-norm förändras nedåt. Ännu ett tecken på "peak car", där t.ex. den totala körsträckan för bilar i Stockholms län minskat sedan 2008.

I artikeln om p-normen nämns även en rapport från Trafikverket om hur större städer ska förhålla sig till parkering. Den har intressanta slutsatser.
Enligt Trafikverkets rapport saknar p-normer stöd i forskning.
Rapportens rekommendation är att marknaden för bostäder och bilparkering ska skiljas åt i växande städer, och att boende ska köpa eller hyra parkering på den öppna marknaden.
Bra! Ofta (men inte alltid) är det såpass enkelt som att sätta marknadspris på saker för att få positiva effekter. Jag som är bilfri vill inte subventionera bilägarnas parkeringsplatser.

10 kommentarer:

  1. Det vore bra. Och på tiden.

    SvaraRadera
  2. Verkligen på tiden. Sjukt att de höjde den så sent som 2006

    SvaraRadera
  3. Jag bor inte i Stockholm för att jag vill utan för att jag måste pga. arbete. Då är bilen en frihet att ta sig ut till sin lilla jordplätt att påta med potatisar samt se och höra något annat ljud än storstadsbuller och möjligen någon skitduva. (Övriga djur och fågelkvitter är sedan länge utplånat, kvar finns ett ekorrhjul för statusjakt). Rekreation är nödvändigt för återhämtning och vi är ju som människor lite olika i våra behov för att orka med vardagen. Jag vet att den politiskt riktiga metoden för återhämtning är shopping där man obehindrat ska få fara runt i de subventionerade kollektiva alternativen för miljövänligt shoppande av prylar. Dessa prylar behövs förstås för miljövänlig uppvärmning av våra Bostadsbidrags-/räntesubventionerade miljöeffektiva miljonlyor.

    Jag tror att man saknar framtidsvisioner om man inte kan/vill ana att det i framtiden kan finnas billiknande produkter som framdrivas betydligt miljövänligare än idag. Och då är det synd att man genom att förändra p-normen bygger bort framtida möjligheter för dessa bilalternativ. Jag tror att det finns många människor som på ett rimligt sätt på egen hand ska kunna ta sig ut till meningsfull rekreation för laddning av sina batterier och kunna ta till sig lite verklighetsbaserad naturkunskap.

    Jag tror det är vansinne att förtäta så pass mycket som redan är gjort i tex Stockholm att friheten till en utvecklad fordonspark för människor begränsas i framtiden då ytorna kommer bli mycket svåra att återta. Dessutom kommer det krävas ytor för upplag och ställningar om det blir så att kollektivtrafikens konstbyggnader och dess resenärers bostäder ska underhållas. Idag tas allt oftare det minskade antalet parkeringsplatser i anspråk för att kunna bygga och underhålla infrastruktur och göra sig av med tex snömassor.

    En med lite andra förhoppningar på framtiden och meningsfull fritid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger bara att de som vill äga bilar bör betala vad p-platsen kostar.
      "Peak car" är dock redan med största sannolikhet passerat i Sverige och vi kan se fram emot färre bilar framöver. Därför behövs inte längre lika många p-platser.

      Radera
    2. Problemet är att ju mer bilvänlig du gör en stad, desto längre får du till den eftersträvade naturen. Biltrafiken kräver en massa utrymme vilket gör att staden behöver byggas glesare, vilket gör invånarna ännu mer bilberoende, vilket glesar ut staden ännu mer... Snart är urban sprawl ett faktum och de vackra ängarna och hagarna förvandlade till trafikplatser eller outlet-gärden. Så gick det med den naturupplevelsen!

      Om man istället bygger tät blandstad får invånarna nära till det de behöver och behöver inte ta bilen kors och tvärs. Vill man ändå ha bil till rekreation eller annat får man antingen bosätta sig i ett mer perifert bostadsområde eller hyra bil vid behov. Det är helt barockt att en tät innerstad med nära till allt ändå ska vara proppfull av bilar.

      Radera
    3. De som forskar i frågan (Jonas Eliasson på KTH t.ex.) avvisar peak car - det handlar om nedåtgående trender för vissa brukargrupper, men det finns också andra uppåtgående trender. Just nu balanserar dessa trender varandra och ger status quo, men vilken trend som tar överhanden framöver kan man inte sia om.

      Radera
    4. @ Pellegringo. Det där var ju ett mycket teoretiskt resonemang som inte stämmer med den svenska verkligheten för fem öre. Det är inte särskilt långt till naturen ens i vår största stad Stockholm, trots att det är en bilvänlig stad och trots att stora vägar tar upp en massa plats och ljudutrymme.

      Den täta staden är väldigt långt ifrån den miljö människan utvecklats i och frestar hårt på människans adaptionsförmåga.

      Radera
  4. Anonym2014-02-18 19:47: Du behöver inte parkeringsplats till en elcykel eller moped klass II.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst behöver man ha någonstans att parkera även en eldriven cykel/moped om man nu är för lat för att trampa. Jag har både större behov och förväntningar på framtidsutvecklingen än så, jag förväntar mig nåt mera nytt av våra ingenjörer än att det stannar vid cyklar och mopeder. Vad gäller "Peak car" så tror inte jag det är bara bilar som kommer pika framöver. Jag hoppas få se "mindre slit och släng" och mer "gör själv och laga".

      Radera
  5. Apropå Stockholm stad: Jag älskar verkligen min stad. Efter att själv ha överutnyttjat min privata bilkörning i många år inom staden, så har jag tänkt om och håller numera promenerarens, flanörens, cyklistens och kollektivtrafikens perspektiv - oavsett om jag har några mil eller ett kvarters förflyttning att klara av. Jag har egen lätt-tillgänglig privat bil garagerad i bostadshuset, men inser hur absurt över-konsumtions-aktigt det egentligen är. Men jag har ju fett råd...å redan köpt den...som man kan säga...å då vill man ju använda den som många skulle resonera :-O Nix, inte i mitt fall! Behöver man bil, skulle man i staden enkelt kunna gå med i bilpooler eller enkelt hyra.

    Hälsomässigt, resursmässigt, närmiljömässigt och trevnadsmässigt har det gått alldeles för långt med den svällande privat-motorfordons-logistik-apparaten i t ex Stockholm. De negativa följder vi tvingas skörda i egenskap av "oskyddade trafikanter" och boende, med starkt motorfordons-nyttjande som tillåts hårdbullra, damma, förgifta, lemlästa och dräpa, är alltför svidande o opraktiskt i tät stadsmiljö för att kunna tillåtas i nuvarande omfattning! Men stadens borgarråd och deras expansions-apparat framstår alltmer korrupta när man får klart för sig hur prioriteringar, planering och upphandling manglas fram tillsammans med den mäktiga byggindustrins företrädare i Stockholms-regionen.

    Här finns två stycken härligt inspirerande, kreativa och framåtblickande storstads-planerings-föredrag att ta del av:

    1) Exborgmästaren i Bogotá; Enrique Penalosa, håller ett distans-föredrag på "Klimatforum 2013". Jag sympatiserar enormt med hans modigt kreativa men samtidigt basala och jordnära infallsvinklar på stadsplanering. En sann befrämjare av den mänskliga stadsplaneringen.

    Föredraget ligger mellan 12.45 - 47.10
    (35 min)
    http://www.ur.se/Produkter/176033-UR-Samtiden-Klimatforum-2013-Samhallen-for-manniskor

    2) "Arkitektur skapar identitet" arrangerat i september 2013 av Upplands Väsby kommun. Ta del av den uppenbarligen mycket lyckade "Vancouvermodellen" för mänsklig stadsplanering: Fördrag av planeringschefen Brent Toderian från Kanada.

    (31 min)
    http://www.ur.se/Produkter/178458-UR-Samtiden-Arkitektur-skapar-identitet-Vancouvermodellen

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.