2012-09-12

Recension: Den svarta svanen

I våras kom äntligen en svensk översättning av Nassim Nicholas Talebs omtalade bok "The Black Swan". Jag läste boken på engelska då den kom 2007 och jag har nu läst den igen på svenska. Den var väl värd att läsa två gånger, då jag blev påmind om en mängd detaljer i Talebs resonemang.

Det genomgående temat i boken är hur "osannolika" och "oväntade" händelser (som Taleb kallar "svarta svanar") påverkar och driver historien och får en mängd oväntade effekter. En typisk "svart svan" är jordbävningen med åtföljande tsunami förra året i Japan. Till att börja med såg den bara ut att vara en ovanligt kraftig naturkatastrof, men den visade sig få en mängd effekter, där vi troligen ännu inte sett slutet. Bland annat fick den Europas största ekonomi Tyskland att göra en radikal omläggning av sin energipolitik genom att besluta om nedläggning av kärnkraften. De indirekta följdeffekterna fortsätter, exempelvis genom att Vattenfall nu bygger ut kolkraft i Tyskland. Historien kryper inte framåt, den hoppar framåt genom händelser av typen "svarta svanar".

En viktig sak som Taleb tar upp i boken är skillnaden mellan olika sorters slump - man får stifta bekantskap med de områden som han kallar för Mediokristan och Extremistan. I Mediokristan är slumpen "snäll" och normalfördelad enligt gausskurvan - i Extremistan är slumpen "vild" och enstaka mätvärden kan vara extrema. Människors längd och vikt hör exempelvis hemma i Mediokristan, medan människors förmögenhet hör hemma i Extremistan (jämför Bill Gates med miljarder av fattiga). I Extremistan finner man också mätvärden som hur många exemplar en författare säljer - eller antalet läsare på bloggar, för den delen. Sveriges mest lästa ekonomiblogg Cornucopia har lika många besökare per vecka som de följande drygt tjugo ekonomibloggarna har sammanlagt.

Taleb tar också upp många andra begrepp som har kopplingar till "svarta svanar", t.ex. den narrativa förvanskningen, ludiska misstag och överlevarbias. Det kan inte ha varit lätt att översätta denna bok med sitt rika språk, många referenser till olika ämnesområden och många nymyntade begrepp, men den svenska översättningen är mycket välgjord och gedigen.

En annan sak som Taleb skriver om är hur orimliga de förutsägelser är som många välbetalda personer sysslar med, t.ex. när Konjunkturinstitutet och andra försöker att gissa hur Sveriges ekonomi kommer att utvecklas de närmaste åren, vilket går bra så länge utvecklingen går åt ett håll, men blir groteskt fel vid vändpunkter som 2008. Dessutom gör de sina förutsägelser av BNP-utvecklingen med en decimals noggrannhet! Det räcker med en "oväntad" händelse för att stjälpa hela den genomarbetade prognosen.

Nu finns det inte bara svarta svanar, utan även grå svanar, som är händelser som många förutser, men där de flesta bedömare missar dem. Finanskrisen 2008 är ett praktexempel på en grå svan, där många (inklusive mig själv) bara väntade på att det skulle hända, även om den exakta tidpunkten och detaljerna var oklara i förväg.

"Den svarta svanen" hamnar definitivt på min tio-i-topplista av alla böcker jag läst och är en bok som jag anser att alla borde läsa. Den är en av de böcker som har fått mig att se på världen på ett nytt vis. En bonus är att man då och då får sig ett gott skratt.

"Den svarta svanen" i svensk översättning ges ut av förlaget Pontes.