2012-06-30

Rakhyvlarnas tillväxt


Rakhyvlarna har de senaste åren genomgått en fantastisk utveckling. Gillette lanserade det första rakbladet 1903. Det dröjde 68 år fram till 1971 innan den första rakhyveln med dubbla blad kom (Trac II). 27 år senare, 1998, kom så den första rakhyveln med tre blad (Mach 3). Därefter dröjde det bara 6 år fram till 2004 innan den första hyveln med fyra blad introducerades (Quattro). 2 år senare, 2006, kom den första rakhyveln med fem blad (Fusion). Fem blad per hyvel hade bara något år tidigare presenterats som ett skämt av The Onion.

2006 hade man kunnat rita upp en kurva med exponentiell tillväxt av antalet blad per rakhyvel, som följer de observerade datapunkterna hyfsat väl.

2020 skulle man enligt denna modell ha tjugo blad per rakhyvel, eller kanske ännu mer, beroende på hur man försöker passa kurvan till datapunkterna.

Nu verkar det inte ha blivit fortsatt exponentiell tillväxt, utan antalet blad per rakhyvel följer snarare någon annan typ av kurva, som till exempel en logistisk kurva.

Denna utplanande kurva stämmer bättre med observationerna, eftersom vi sedan 2006 inte sett någon ökning av antalet blad per hyvel.

Eller följer antalet blad per hyvel istället en gaussisk kurva?

Isåfall kan vi kanske förvänta oss en toppnotering på sex blad per rakhyvel runt år 2020 och därefter minskande antal blad.

All tillväxt i den verkliga världen har gränser, men en logistisk eller gaussisk kurva kan i tillväxtfasen lätt förväxlas med en exponentiell kurva när man försöker göra en modell utifrån observerade data.

P.S. Jag själv har nyligen återgått till enbladshyvlar efter att ha provat tvåblads- och trebladsvarianter under många år. Nu tycker jag att jag skär mig mindre än förut och slipper dessutom problem med att rakhyveln beckar igen.

31 kommentarer:

  1. Intressant prognos!

    Intressant är också prisutvecklingen.
    Enligt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=333322
    så kostar en fembladare 34:-. En sådan kan man använda högst en vecka enligt min erfarenhet. Då blir priset per rakning 5:-. Årskostnad 5*365 = 1825:-

    Finns det batteridrivna enbladare?

    SvaraRadera
  2. Själv har jag gått tillbaks till rakkniv, http://livelikeachild.word press.com/2012/06/18/att-raka-sig-utan-slit-och-slang/ . Det har känts mer och mer absurt för varje ny gilette-generation. Dyrt är det också. Med en engångssumma på 500:- kan jag nu raka mig i princip livet ut. Säkerhetshyvel är ju iofs ett stort steg framåt också, eller bakåt om man vill se det så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min morfar hade en strigel för att nå den absoulta skärpan på rakkniven.

      Radera
    2. Strigel är ju en självklarhet =) Skön känsla att skärpa kniven med full koncentration på morgonen i några minuter.

      Radera
  3. Jag tycker tvärtom fembladshyvlarna håller utmärkt, två-tre månader brukar de hålla sig vassa enligt min erfarenhet.

    //Pelle

    SvaraRadera
  4. Gauskurvan känns sannolik, vi har nått Peak-rakblad-per-hyval :-)

    SvaraRadera
  5. Varför skall man använda rakhyvel när det finns elektriska rakapparater? Rakhyvel (även elektriskt vibrerande sådana som jag sett reklam för) verkar var ett behov skapat av propagandareklam.

    SvaraRadera
  6. mycket underhållande. tack!

    SvaraRadera
  7. Det finns ett effektivt sätt att förlänga tiden som rakhyveln kan användas. Efter färdig rakning så tvättar du rakhyveln, drar bladen baklänges i "fel riktning" mot ett tjockare bomullstyg och blåser sedan blåser bort all fukt från hyveln och stoppar bladet i en magisk burk. Inte så magiskt egentligen- burken ska vara fylld med alkohol. Helst läkarsprit men renat går nog bra.

    Att dra hyveln baklänges skärper tydligen bladet, och alkoholen gör att den vassaste ytan inte kan korrodera. Ett gammalt husmorstips. Eller husfarstips från 50 talet då man tog hand om sina saker.

    SvaraRadera
  8. Enklast är att rycka ut alla skäggstrån med pincett, hårsäck och allt. Gör lite ont, men man sparar ju in rätt rejält på rakhyvlarna, då pincetten inte slits. Så kan man också se ut som man är 25 år när man i själva verket fyllt 42.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I övrigt, bra inlägg som visar på att allt som ser ut att vara exponentiellt inte nödvändigtvis är det, man har bara inte nått toppen än.

      Radera
  9. Jag har slutat raka mig. Troligen får allt fler lägga av med rakning framöver.
    Nej, det är inte armageddon, mer ett annat sätt att leva..

    SvaraRadera
  10. Ett bra tips är ju att lägga begagnade rakhyvlar i rödsprit över natten. Orsaken till att bladen blir slöa är det hudfett som ansamlats på eggen. Rödspriten löser upp det hudfettet.

    SvaraRadera
  11. Vad kom först, hönan eller ägget? Skägget!

    Och pincett funkar ju bra när SVT ringer och säger att de kommer om tio minuter.

    Det har med skäggväxt att göra hur mycket det kostar att raka sig. Svenskar har ofta tunt ljust skägg som inte syns så mycket, även om det har gått några dagar sedan man rakade sig.

    SvaraRadera
  12. Månadens originellaste observation! Rakbladsvass..

    Tack!

    SvaraRadera
  13. Jag förstår inte hur någon kan vilja använda rakhyvel. Det tar ju extra tid och man måste tvätta bort massa raklödder efteråt. Nej, mycket bättre, skönare och billigare med rakapparat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan använda tvål istället för raklödder, men då måste man nästan duscha efteråt för att fort bort den.

      Radera
    2. Öh... Rakhyvel + lödder?

      Man har väl härdat huden. Jag har inte använt lödder sedan jag var 17 år, har jag tid så kan jag kosta på mig att blöta ansikte och pung i varmvatten i proaktivt syfte. Bic enbladshyvel skär närmast huden, är billigast och bäst. Att Gilette fortfarande lever är ett under då till och med Matador gör bättre blad.

      Radera
  14. Var köper du blad till din enbladshyvel? Det verkar knappt gå att få tag på dem längre då nästan inga affärer för dem. Antagligen tjänar de mer på Mach 3, Fusion m.fl.

    SvaraRadera
  15. Engångsrakhyvlar går att använda nästan hur länge som helst. Bara knacka ur det som samlats i dem. Och så duschar man innan man rakar sig så behövs det absolut inget raklödder.

    SvaraRadera
  16. Finns jättebra rakapparater för någon femhundring. Funkar i 10-15 år är min erfarenhet. De verkar ha självslipande knivar för något sånt har jag inte behövt byta.
    Den senaste jag köpte håller batteriet till daglig rakning i 3 månader så man behöver inte ha med en massa laddare på resor heller.

    Man är klar på 10-30 sekunder beroende på hur noga man är.

    / Lowrisk

    SvaraRadera
  17. Hår ska man ha där hår växer, någon måtta på längden får det vara, jag brukar klippa mig när håret blir irriterande.

    SvaraRadera
  18. Får väl köra Cornys Gotlandsdebatt vidare här:
    "Ölänningarna fick en gratis bro, dags att riva ? Så de kan komma i jämnhöjd…"

    SvaraRadera
  19. @2012-07-01 16:48
    Antingen har du väldigt lite skäggväxt eller så är du extremt slarvig.

    @Flute

    Jag har själv inte fått tummen ur men på
    http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss_1?url=search-alias%3Ddrugstore&field-keywords=Safety+Razor&x=0&y=0#/ref=sr_pg_2?rh=n%3A65801031%2Ck%3ASafety+Razor&page=2&keywords=Safety+Razor&ie=UTF8&qid=1341184634

    Finns ett fint urval på hyvlar, och är man snål kan man ju alltid köpa
    http://www.amazon.co.uk/Silver-Double-Shaver-Nonslip-Handle/dp/B0050HO9MI/ref=sr_1_22?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1341185036&sr=1-22
    En femtiolapp är ju trots allt inga pengar att tala om.

    SvaraRadera
  20. Fast jag tror att det hela tiden kommer bli fler rakblad på hyvlarna. Det är nya tider nu.

    SvaraRadera
  21. Köpte en Merkur 34C år 2010 efter blogginlägget från MFC

    http://mfc.elmberg.net/2010/07/23/peak-razorblade-infor-peak-oil/

    efter att ha använt både elektrisk apparat och slit-å-släng-hyvel tidigare. Är väldigt nöjd med bytet!

    Köpte blad från Feather på Ebay. De håller flera månader mot mina små tjugoårsåldersfjun. Köpte storpack för nån femhundring. Tror de kommer räcka till pensionsåldern.

    SvaraRadera
  22. Jag köpte denna lyxprylen för ett par år sen och har fortfarande inte behövt köpa nya rakblad.
    http://www.manufactum.de/merkur-reise-rasierer-p759543/?c=172501

    I Berlin 2009 på en loppis såg jag en svensk tillverkad rakbladsvässare. Man stoppade in rakbladet och drog i några snören. Påminde om en jojo. Kanske från 40-50 talet. Ångrar att jag inte köpte den. Kanske räckt med mitt 10-pack rakblad plus vässaren för resten av livet?

    Einsteins största upptäckt var just att tvål funkar lika bra som raklödder. Speciellt om man gör det samtidigt som man duschar.

    SvaraRadera
  23. Själv ärvde jag ett antall gilette II blad och hyvel från sjuttiotalet på landet. Rakade mycket fint och man slapp sladdret från lösa delar.
    När bladen var slut köpte jag nya och fann att de var mycket slöare än de trettio år gamla. .(det var tio år sedan)
    Det kallar jag livscykel för produkter. Gör de gamla sämre så kan du hålla utvecklingsillusionen uppe.

    SvaraRadera
  24. Du kan få köpa en rakbladsslipare av mig - jag har 2. Funkar ypperligt!

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.