2011-11-08

Höstmotion

Den här tiden på hösten är en av de mest motionsintensiva på odlingslotten, då grönsakslanden ska grävas upp. Tungt jobb är det, men i mitt tycke betydligt roligare än ett pass på gymmet. Sen kan man alltid ta en paus för att snacka med odlingslottsgrannarna.

Det finns inte särskilt mycket kvar att skörda, men det som finns är gott. Några purjolökar står kvar, liksom flera kålplantor. Grönkål och brysselkål kan man skörda fram till åtminstone mitten av december. Vitkål och rödkål klarar sig också ganska länge. Broccolin skjuter fortfarande några sidoskott - jag skördade en liten omgång senast i helgen. Bleksellerin får stå kvar tills kylan dödar av den, men mina plantor skjuter fortfarande nya blad. Jordärtskockor och palsternackor kan man gräva upp efterhand, men går också bra att lämna över vintern och skörda tidigt på våren.

Jag passar på nu på hösten att frossa i goda soppor. Jag gör dem enligt principen "man tager vad man haver", exempelvis en stor morot, några potatisar, några jordärtskockor, en purjolök, två selleristjälkar och några grönkålsblad. Nästan alla sådana blandningar blir goda.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Följer din blogg och gillar dina resonemang!

    Hur ser du på oljeprisets utveckling just nu?

    Hittade denna från septemberhttp://flutetankar.blogspot.com/2011/09/paraboliskt.html

    Har nånting förändrats tycker du? Tänker på att vi fått ett utbrott uppåt. Sitter med en bear position sen en tid tillbaka och funderar på hur jag skall göra. Is i magen eller ta förlusten.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.