2011-09-14

Intressant besök...

Igår påminde bloggrannen Cornucopia om att man inte är anonym på Internet. Det går i de flesta fall utmärkt att se var besökare sitter när de surfar in på bloggen.

Creeper är en sajt som visar vilka svenska myndigheter som varit inne på bloggen. Jag brukar då och då titta till Creepers logg för denna blogg och nu noterade jag något intressant: ågon från Riksdagen har varit inne och tittat nu på morgonen.
http://flutetankar.blogspot.com/2011-09-14 09:24:31 - Riksdagen
http://flutetankar.blogspot.com/2011/09/om-du-inte-har-nagot-vettigt-att.html2011-09-14 09:37:27 - Riksdagen
http://flutetankar.blogspot.com/search?q=Sverigedemokraterna2011-09-14 09:38:29 - Riksdagen
http://flutetankar.blogspot.com/2010/11/makt-makt-makt-makt-makt.html2011-09-14 09:39:13 - Riksdagen
Jag gissar av ordningsföljden på besöken att det var en folkpartist som ville kolla in min sågning i lördags av folkpartisternas "debattartikel" om euron. Efter en snabb koll på en minut så gör personen en sökning för att kolla om jag sympatiserar med Sverigedemokraterna. Jag hoppas att h*n förstod att jag inte gör det. Sedan fastnade h*n för mitt EU-kritiska inlägg "Makt, makt, makt, makt, makt".

Annars kan jag notera att flitiga besökare på min blogg är Skatteverket, Försvarsmakten, Försäkringskassan, Rikspolisstyrelsen, Finansinspektionen och Migrationsverket. De flesta av dessa torde dock röra sig om vanligt folk som surfar på jobbdatorn. Finansinspektionen är också ett undantag, då en hel del av vad jag skriver är högst relevant för deras arbete. Det märks också på vilka artiklar de läser, exempelvis om danska bankers upplåning och nordiska bostadsbubblor. Jag hoppas att min(a) läsare på Finansinspektionen får ut något matnyttigt ur mina skriverier och är glad att jag eventuellt kan ge ett litet bidrag till att hjälpa svenska myndigheter att göra ett bra jobb.

Tillägg: Detta inlägg genererade ganska snabbt fler bloggbesök från Riksdagen än vad jag någonsin förut haft på en enda dag.

2 kommentarer:

  1. Hahaha :-D Härligt!

    SvaraRadera
  2. Större myndigheter har vanligtvis automatiska system för mediabevakning som söker av tidningar, bloggar etc. efter sidor där de nämns samt listar med länkar. Alla anställda har tillgång till detta via intranätet. Skriver du ex. Försäkringskassan kommer det upp i deras mediabevakningssystemet och genererar besök dels från de som arbetar med mediabevakning, är detta något de bör bemöta? Men även besök från andra nyfikna anställda. Just Skatteverket har slutat lista bloggar då de fick klagomål från bloggförfattarna att de kände sig förföljda pga. alla besök från myndigheten så fort de nämnt de vid namn i ett inlägg.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.