2011-05-18

Säkerhetskopia av blogg

Som ni kanske märkte blev det superstrul hos Blogspot i förra veckan och flera inlägg och kommentarer försvann i några dagar. Läs den officiella version av vad som gick snett.

Med anledning av detta insåg jag att jag borde ha en bättre säkerhetskopia av min blogg. Jag har hittills använt Bloggers inbyggda backup-verktyg (Export blog under Settings), för att åtminstone ha texten sparad som en jättelång xml-fil. Problemet med denna lösning är att man inte får med alla bilder, som ju är en viktig del av denna blogg.

Nu följer den tekniska biten - hoppa över resten av inlägget om du inte är intresserad. Jag laddade ner gratisprogrammet HTTrack, som sörplar ner en hel sajt inklusive bilder till din hårddisk. Ett första försök blev jag tvungen att avbryta, då den tog med alldeles för mycket. Jag lade till några filterinställningar för att slippa få med alla filer för taggar och fick en hyfsad backup med varje inlägg (inklusive kommentarer) i en egen fil. Dock återstår ett problem, nämligen att varje inlägg dupliceras en gång för varje kommentar. Backupen av hela flutetankar.blogspot.com tog nu tre timmar, men borde alltså gå att korta ner om jag löser problemet med att filtrera bort inläggsdupliceringarna för varje kommentar.

På köpet fick jag också en lista över felaktiga länkar från bloggen, som jag kan sätta mig och rätta till.

Andra bloggare som använder Blogspot/Blogger kanske kan vara intresserade av att veta vilka inställningar jag använde för att minska den nedladdade volymen till rimlig mängd. I "Set Options" lägger man till följande rader i fliken "Scan Rules". Notera att rad nummer två också kommer att sortera bort alla inlägg vars titel börjar på "search", men det går säkert att åtgärda med en mer avancerad version om du råkar ha några sådana inlägg.
-*/search/*
-*/search*
-*/feeds/*
HTTrack finns för Windows, Linux och Mac OSX. Lycka till med säkerhetskopieringen! I lösningen ovan återstår som sagt att fundera ut hur man ska slippa inläggsdupliceringarna för varje kommentar. Följande rad kanske fixar det, men det återstår att prova.
-*/*showComment*
Med den säkerhetskopia jag nu har skulle jag i alla fall ganska lätt kunna återskapa bloggen på annan plats om Blogspot/Google av någon anledning skulle ge upp eller stänga av min blogg. Det känns betryggande, då man inte riktigt vet vilka tokigheter som kommer att hända i cybervärlden framöver.

Uppdatering: -*/*showComment* verkar göra susen och man får inte längre duplicerade inlägg för varje kommentar. 36 minuter tog det nu istället att göra backup.

2 kommentarer:

  1. Kanske en idé att exportera över bloggen till wordpress?

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.