2011-04-14

Första utomhussådden

Igår var det dags att så de första grönsakerna utomhus i två ramar. Förodlingarna inomhus har jag redan berättat om tidigare. Visserligen var det ruskigt kallt igår, men SMHI lovar varmare väder de närmaste dagarna. Odlingsväv på sådderna gör både att det växer snabbare och att jorden håller fukten bättre, vilket ger bättre groning.

De första grönsakerna blir såna som växer snabbt och tål köld. Vintersallat, romansallat, salladslök, plocksallat, karottmorötter och spenat i den ena ramen.
I förgrunden ser ni ett nyttigt redskap - en jordtermometer. Med den kan man se att jordtemperaturen är tillräckligt hög för köldkänsligare frön såsom bönor, gurkor och majs. Idag var jordtemperaturen bara 8 grader, men det räcker för det jag sått.

I slutet av maj kommer jag att sätta ut förodlade purjolöksplantor i denna ram - jag räknar med att det mesta av de tidiga grönsakerna kommer att vara skördade då. Skulle de inte vara det får jag tänka om.

I den andra ramen blev det rädisor, majrova, broccolirybs och rucola. I bakgrunden maskrosplantor som ska rensas bort.
Vad gäller rädisor kan jag rekommendera Runåbergs rädisor - en fin blandning av olika färger. För att komplettera dem har Impecta rädisan Zlata med gult skal.

Broccolirybs är samma art som rova, men ger istället "minibroccoli" där man äter blomknopparna och de övre bladen. Runåbergs har sorten Sessantina, som är skördeklar på cirka 60 dagar, men jag har köpt sorten Quarantina från Italien, som är skördeklar redan efter 40 dagar.

I denna ram kommer jag att sätta ut några squashplantor i början av juni. Då lär allt det tidiga vara skördat.

3 kommentarer:

  1. Och allt blir kryddat med japanska kryddor från Fukoshima. Någon amerikansk politiker sa att radioaktiv-strållningen är faktiskt bra för hälsa.

    SvaraRadera
  2. Själv sådde jag palsternackor på friland idag,
    och planterade de sista jordärtskockorna från stukan, blev så mycket att allt inte gick åt, skotten blir utmärkta som kokt grönsak.

    Prova ekbladssallad RED BOWL! Kan även plockskördas, vacker & mycket god, blir inte lätt besk som vissa andra sallader.
    Ska iväg på resa ett par veckor, vid hemkomsten räknar jag med primörskörd av sparris & strandkål!
    /GeCe

    SvaraRadera
  3. Jag hörde också det. Tydligen ville hon ta sig en simtur i det där vattnet som läcker ut ur reaktorn.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.