2010-08-09

Odlingslotten

När jag kom hem från semestern i förrgår kväll befarade jag att odlingslotten skulle se ut som ett träsk fyllt med mördarsniglar efter det myckna regnandet, men det visade sig inte vara så farligt. Snarast såg lotten ut som en djungel (av grönsaker, bara enstaka ogräs) och antalet mördarsniglar var inte förfärande, även om jag högg av en del. Det fanns en hel del grönsaker att skörda, bland annat följande gurkor.
Till vänster är det "äppelgurka" av den sort som heter "Crystal Apple" eller "Lemon". Till höger en slanggurka av sorten "Marketmore 76". Förutom hos Runåbergs finns dessa båda gurksorter hos Impecta. Dessa båda är mina favoritsorter bland frilandsgurkor.

Den som aldrig har ätit hemodlade gurkor har gått miste om något. Här är det gurkor som faktiskt smakar något. När man smakat dessa vill man aldrig mer köpa de vattenslangar som säljs i butikerna. Frilandsgurkor bör förresten skalas innan man äter dem färska, eftersom de oftast är taggiga och har tjockare skal.

Något som jag har experimenterat en hel del med i år är olika paprikasorter. Jag berättade i juni om förodlingen och den långa väntetiden. Men nu kan jag äntligen börja skörda paprikor. På friland har jag bland annat provat den ungerska sorten "Ferenc Tender" från Runåbergs, som ni ser i förgrunden nedan. Frukterna är ännu omogna, därav den bleka färgen - de ska bli röda, även om de är ätliga även som vaxfärgade.
Som synes verkar plantan trivas bra. I bakgrunden står en planta av sorten "King of the North" från Jennys Frön, med mörkgröna paprikor av kantig mindre modell, som dock också ska bli röda. Den ryska sorten "Healthy" kom inte med på bild, men de första frukterna av den hade redan mognat. Den gjorde sig bäst stekt, ansåg jag. De allra tidigaste frilandspaprikorna har jag fått från den italienska sorten "Lombardo", som ger långsmala frukter som ser ut som chili, fast de är söta. De första var klara redan för två veckor sedan då jag gjorde en snabb "mellanlandning" hemma.

På balkongen växer paprikor av mer värmekrävande sorter i stora krukor. På den gula "växthuspaprikan" är som ni ser nedan de första frukterna nästan helt mogna nu. Säkert fullt ätlig, men jag ska ge den ett par soldagar till innan jag skördar, så den hinner blir riktigt söt. De är dock goda redan som gröna.
Ny för i år för mig är sorten "Sweet Chocolate". Som ni kan se nedan är den chokladbrun. Återstår att se om den är så god som det påstås.
Tomaterna börjar också mogna så smått även om de skulle behöva lite mer sol för att bli bra.
På bilden ser ni sorterna "Bärnsten" (gul) "Tiny Tim" (minst) "Tidig röd" (mittemellan) och "Glacier" (störst). Till vänster också två paprikor "Lombardo". För den som vill ha tag på ovanliga tomatsorter rekommenderar jag Tomatsidan.se. "Glacier" och "Tidig röd" är två av mina favoriter därifrån - båda går utmärkt på friland och ger bra med mogna frukter även om vädret är svalt och molnigt.

För två veckor sedan skördade jag också årets midsommarråg. En kärve av denna gamla rågsort ser ut så här.
Odlingslotter - ett integrationsprojekt
Odlingslotter är förresten ett mycket bra sätt att integrera invandrare med svenskar. Man hjälper varandra med alla möjliga saker, såsom vattning medan man är bortrest, och man lär sig nya odlingsmetoder och växter. Genom detta lär man känna varandra. Bilden nedan ger en uppfattning om vilken sprudlande mångkultur som jag har omkring min lott.
Särskilt imponerad är jag av mina lottgrannar från Bangladesh, som är intensivodlingens mästare. På odlingslottens 100 kvadratmeter får de fram rent otroliga skördar. Tyvärr talar de inte så bra svenska, så det är lite svårt att få reda på hur de gör för att lyckas så bra, men jag har i alla fall listat ut att de i många fall struntar i de instruktioner som finns på fröpåsarna om plantavstånd och sår betydligt tätare. De odlar också snabbväxande bladgrönsaker och rädisor mellan större växter som är långsammare i starten.

6 kommentarer:

  1. Snajsefint!

    Den där äppelgurkan må jag säga var rikrigt spännande den får jag lov att pröva någon gång. Själv är man lite konservativ på gurkor så det har enbart blivit västeråsgurkor för min del i år.

    SvaraRadera
  2. Cristoffer:
    Västeråsgurkor har tyvärr problemet att de lätt blir beska om något inte är riktigt som det ska. Särskilt om det är för torrt, men även om de får växa sig för stora.

    Mina två favoritsorter har inte detta problem.

    SvaraRadera
  3. Nja, om man tittar på din karta så känns det inte integrering snarare kanske man kan kalla diskretiering.
    Väl avgränsade landområden med etniska beteckningar där man dock samtalar över gränsen.

    Vill man undersöka integrerad odling kan man säkert göra ett studiebesök på Uppsalas matpark:

    http://matparken.wordpress.com

    Där är väl tanken att alla ska odla kollektivt tillsammans. Hur det går vet jag inte men förhoppningsvis bra. Känner jag de så kallade invandrarföreningarnas medlemmar rätt så är de dock både street- och åkersmarta nog att hålla sig till diskret odling.

    Citat Uppsala Nya tidning:
    "De (initiativtagarna) ska kontakta förskolor, skolor, invandrarföreningar och andra som kan vara intresserade av att vara med."

    /Tisgift

    Visst kan man odla för tätt men ibland blir det mögel och bara blast, man får se upp.

    SvaraRadera
  4. Vad kostar en odlingslott att äga/år?

    SvaraRadera
  5. Odlingslotter kostar lite olika beroende på var man vill ha den. I Stockholmstrakten får man betala runt 500-700 kronor per år. Mer prisvärt än träningskort på gym!

    SvaraRadera
  6. Känner igen integrationsbiten du pratar om. Tycker faktiskt visst att det handlar om integration, till skillnad från vad någon ovanstående hävdar.
    Jag tycker faktiskt det står så illa till med kontakten mellan svenskar och invandrare att börja prata med varandra faktiskt är ett stort och avgörande steg.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.