2010-03-31

Fördelningspolitik och sånt

SvD:s Sanna Rayman påpekar idag att lottovinnare bidrar till ökade klyftor. Här talar ju politikerna med kluvna tungor. Samtidigt som de flesta politiker förespråkar fördelningspolitik som på olika vis ska jämna ut inkomstklyftorna i samhället, så ser jag ingen politiker som vill ta bort Svenska Spel. Värre anti-fördelningspolitik kan jag inte tänka mig. En massa människor betalar några tior i veckan för att ett litet fåtal ska bli miljonärer. Att det drivs i statlig regi gör ju bara saken ännu mer absurd. Finns det någon politiker eller parti som vill ta bort spelandet? Ingen som jag vet, och det är ju inte så konstigt, med tanke på att Svenska Spel är en kassako för staten. Dold skatt på folk med dålig koll på sannolikhetskalkyl eller närmast religiös tro på att just de ska vara utvalda att vinna. Eller helt enkelt spelmissbrukare. De pengar Svenska Spel levererar till staten borde rimligtvis räknas till det totala skattetrycket.

Apropå anti-fördelningspolitik läser jag idag att Miljöpartiet som valfläsk i år vill återinföra friår. Här har vi verkligen en åtgärd som tydligt gynnar endast ett fåtal - bloggaren Jiddra kallar det träffande för "ledighetslotteri". Jag förstår inte varför Miljöpartiet envisas med att ha med detta på programmet. Det har därför varit lite motvilligt som jag vid flera tillfällen röstat på Miljöpartiet. De har en massa kloka grundidéer blandade med såna här stolligheter som friår. Jag får väl hoppas att såna som bloggrannen Ylven lyckas påverka Miljöpartiet i mindre stollig riktning.

Vidare i Miljöpartiets valmanifest läser jag om att de vill sänka momsen inom vissa tjänstebranscher. Det låter ju bra i teorin, men min erfarenhet av momsdjungeln (bland annat som egen företagare) är att alla momsskillnader och undantag trasslar till det och ger ett incitament för fusk. Det blir absurda effekter som att man betalar en momssats om man äter på pizzerian, men en lägre momssats om man tar med sig pizzan hem. Tanken är kanske att isolera folk hemma, så de inte får för mycket socialt liv, eller? En annan gammal favorit är att en musiker med egen firma inte ska lägga moms på fakturan då h@n gör spelningar. Men om spelningen faktureras av en bokningsfirma som sen betalar musikern, så måste bokningsfirman lägga på moms. Så var det åtminstone för några år sedan. Nej, så enhetlig moms som möjligt, tycker jag. Det är också en rättvisefråga.

Miljöpartiet har fler skattesänkaridéer - de vill sänka fastighetsskatten på studentbostäder och sänka arbetsgivaravgiften för små företag med 10 procentenheter, vilket jag instinktivt tycker låter sunt. Det börjar här låta som att de lutar mer över åt den borgerliga sidan, men jag antar att de flesta av dessa skattesänkningsförslag kommer att försvinna när de tvingas förhandla ihop ett regeringsprogram tillsammans med de rödare partierna.

[Andra bloggar om , , , ]

4 kommentarer:

  1. Håller med om att ännu mer differentierade momssatser låter som en krånglig idé.

    Är det inte dags att höja matmomsen till 25%? Fördelningspolitik kan genomföras på mer direkta sätt än via matpriserna (finns en SOU om detta från 2006). Med högre matmoms så kanske vi lär oss slänga mindre mat dessutom.

    SvaraRadera
  2. Varför inte höja skatten på alla konsumtion och sänka den på arbete. Då kanske vi producerar mer inom landet och konsumerar mindre. Ett litet steg mot ett hållbart Sverige efter den billiga oljan.

    SvaraRadera
  3. Jag var tidigare mycket kritisk till lotterier ("lotteries as we all know, are a tax on the stupid") men numera är jag inte lika kategorisk.

    För en rationell människa är det förstås idiotiskt eftersom "banken alltid vinner". Men, om man ser det som att det ger fattiga stackare underhållning och hopp i vardagen har jag svårt att fördöma det helt - även om jag själv bara köper en lott per decennium i snitt. Alltså, om man ser till lotteriets funktion kan jag tycka att det är ok så länge det inte går till överdrift. Vilket 200+ miljoner kanske är iofs...

    SvaraRadera
  4. Håller fullkomligt med om att olika momssatser är helt absurt. Jag har arbetat som musiker och det enda som händer är att saker blir krångligare när vissa saker ska debiteras med moms och andra inte gör det.

    Ett utmärkt exempel är ju det med moms och EU (ja, det där påhittet som ska göra livet lättare).
    Just nu har jag tänkt handla en del saker från Storbritannien eftersom pundet är lågt och prisskillnaderna på vissa varor är enorma (svenska handlare har en tendens att ta väldigt bra betalt för sin "service" överlag). Som det ser ut nu måste jag alltså uppge mitt VAT-nummer till webbutiken, som då inte debiterar mig moms, så långt har jag förstått. Nu återstår det för mig att ta reda på hur jag då gör för att betala in den momsen till "älskade" Skatteverket för att jag sedan ska kunna göra avdrag på just momsen för inköpet av dessa varor till mitt företag.

    Jag har fått höra att Skatteverket håller en kurs i maj där jag kan lära mig hur jag ska göra. Problemet är ju att jag behöver ha sakerna innan maj. :)
    Och det blir ju lite väl komiskt om man måste gå en djävla kurs bara för att lära sig hur man ska göra för att köpa saker från ett annat EU-land, främst eftersom reglerna antagligen ändras till nästa år och då måste man gå en kurs igen...
    Snacka om att vara kontraproduktiv.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.