2009-07-16

Det växer...

Jag har varit ute och rensat en massa ogräs på odlingslotten idag och skördat lite grönsaker. Broccoli, gul squash och sallad.
Läckert är det att äta nyskördade grönsaker vars smak slår det man köper på ICA med hästlängder. Mina plantor av squash, pumpa och gurkor har tyvärr blivit lite försenade i växten p.g.a. den hemska köldperioden i början av juni, men nu börjar det komma. Den första squashen äter jag stekt i tunna skivor. Mums. Den gula kom först i år och snart kan jag också skörda min "Genovese", en ljusgrön sort som man gärna kan skörda mycket späd inklusive blomman och steka hel. Sen i augusti brukar man istället få problemet vad man ska göra med all squash, eftersom plantorna är så oerhört produktiva. Tre-fyra plantor brukar då räcka till att försörja både den egna familjen samt grannar och vänner med squash.

Tomatplantorna tyckte inte heller om köldperioden i juni, men börjar ta sig ordentligt nu. Lök och kål växte däremot bra hela tiden. Nedan ser ni lite rödlök som det är dags att börja skörda färsk nu - man äter både löken och bladen. Huvuddelen av lökarna får dock mogna helt och torka, så att jag har hela vinterbehovet tillgodosett. Från nu fram till mars räknar jag med att inte köpa någon lök.
Som synes behövs det lite ogräsrensning här. I förgrunden kan man också se några blad av purjolök sticka upp. Jag brukar sätta tomhylsorna från toapappers- och hushållspappersrullar runt dem för att de ska få långa fina vita stammar.
Den tidiga rödkålen "Kalibos" (s.k. spetskål) kan jag rekommendera. Växer snabbt och ger delikata huvuden som man hackar upp och äter som råkost, eller wokar om man vill. Ni kan se det begynnande huvudet i mitten av plantan. Om några veckor borde det vara klart. Som tur är verkar det inte vara särskilt många larver av kålfjäril och rovfjäril i år, som vill käka i sig av kålplantorna. Man får inspektera plantorna ofta och plocka bort eventuella larver som börjar smaska. Ofta kryper de på undersidan av bladen. Innan huvudkålen är klar får man äta broccoli och grönkål.
Här är det dags att börja skörda grönkål! Man plockar av underifrån så många blad som man vill ha och hackar upp dem och gör grönkålssoppa. Eller så wokar man de hackade bladen tillsammans med purjolök eller lagar långkål. Om man inte plockar för hårt växer plantan vidare i toppen och kan skördas långt in på vintern.

Så till mina mer experimentella odlingar. Som jag har berättat förut så odlar jag också sädesslag i liten skala, för att barnen ska få se hur det går till. Nedan ser ni några ax av havre. Svarthavre är det - en gammal sort som jag odlar för att bevara den biologiska mångfalden.
Och så lite vårvete (de långsmala axen till vänster) samt kamutvete (de borstförsedda axen till höger).
Till slut gör jag en kulturgärning genom att odla midsommarråg.
Denna gamla rågsort sås runt midsommar, klipps eller betas av på hösten och växer sommaren därefter till nästan två meters höjd. Ståtligt värre blir det när rågen vajar i vinden. Råg är också bra för att bli av med ogräsen. Den lär vara en så kallad allelopatisk växt, som utsöndrar ämnen som hämmar andra växter. Och mycket riktigt noterar jag i min lilla rågodling att det inte är många ogräs där jämfört med omgivande jord.

4 kommentarer:

  1. Den där midsommarrågen låter intressant! Var kan man få tag i utsäde till den?

    Du nämner inga problem med sniglar så jag antar att du inte har fått dessa invånare i dina odlingar ännu, eller har du hittat något mirakelmedel?

    SvaraRadera
  2. Ser mycket gott ut :) Fräscht och nyttigt med egen odlat.

    SvaraRadera
  3. Ylven:
    Utsäde till midsommarråg kan man köpa på en del hembygdsgårdar och liknande.
    Annars brukar det alltid finnas någon eller några medlemmar i Föreningen Sesam som erbjuder midsommarråg. Om du är intresserad av odling och bevarande av gamla växtsorter borde du gå med där.

    Vad gäller mördarsniglar har de varit ett enormt problem de senaste åren. Bland annat fick jag fullständigt ge upp min jordgubbsodling häromåret. Men i vinter har de flesta försvunnit. Förra året såg man minst en snigel så fort man lyfte på ett blad i trädgården, i år måste man leta och ha tur för att se åtminstone en. Denna vinter måste ha varit hård mot dem.

    SvaraRadera
  4. Lite sökningar antyder att Midsommarråg är det samma som Svedjeråg vilket även tidigare intresserat mig. Det är väl dags att gå med i Sesam...

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.