2009-03-03

Lönesänkningar och deflation

I mina gissningar om 2009 sade jag
17. Lönerna står stilla och de flesta kan glömma löneökningar. Snarare kommer sänkningar på tapeten. Huruvida de kan genomföras beror ju förstås på fackföreningarnas förståelse och välvilja.
Inte trodde jag att jag skulle bli sannspådd så tidigt på året! Men igår slog nyheten ner som en bomb att IF Metall kan tänka sig lönesänkningar. Frågan är nu bara hur effektiv åtgärden blir. Blir svackan i efterfrågan längre än väntat finns risken att det bara förvärrar plågan. Själv tror jag tyvärr att vi kommer att få se en lååång svacka i efterfrågan på så gott som allting. Den värsta krisen i mannaminne går inte över så snabbt.

Däremot kan direktörerna inte tänka sig att sänka sina egna löner. Men de kommer nog att bli så illa tvungna framöver de också. SAS' vd blev ju nyligen föregångare på området.

Nu skriks det också från bankhåll att uppgörelsen kan leda till deflation. Visst. Deflation var också en av mina förutsägelser för 2009. Redan i oktober varnade jag för deflation. Återstår att se hur den svaga kronan spelar in i detta (i skrivande stund 11,62 kronor/euro). Det är vanskligt att förutsäga hur det kommer att sluta. Den svaga kronan, som skapar prisinflation genom höjda importpriser, tävlar mot en mängd deflationistiska trender.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.