2009-03-23

Hur IT-branschen drabbas av krisen

Så kom det då idag till slut en vinstvarning från en av de större inom databranschen, närmare bestämt så är det TietoEnator som flaggar för att nettoomsättningen sjönk med 12% under januari och februari, vilket självklart drar ned lönsamheten för detta kvartal. Man har satt igång effektiviseringsåtgärder, bland annat att minska användningen av underkonsulter och ytterligare personalnedskärningar kan behövas. TietoEnator har idag runt 16600 anställda, så det kan bli kännbart för arbetsmarknaden för IT-folk.

Inte oväntat tyngs IT-konsulterna av sänkta priser. Cybercoms vd talar om "försök till prisdumpning på upp till 10 procent". Det ju låter negativt, men IT-branschen har till stora delar kunnat tälja guld med kniv de senaste decennierna, så en sänkning av arvodena är egentligen rimlig i mitt tycke. Jag har själv varit i IT-branschen i över 20 år, så jag vet mycket väl hur bra man har det där.

Nåja, det är trots allt synd om alla som förlorar jobbet, oberoende av vilken bransch de råkat jobba i. Cybercom har sagt att de ska "se över sitt personalläge". "IT-konsultbolagen Acando och Elan IT har varslat 50 respektive 20 anställda, och IT-jätten Logica har meddelat att närmare 200 personer måste lämna företaget."

Även om det blir tidningsrubriker bara när de större IT-bolagen drabbas, så är jag övertygad om att krisen redan drabbat delar av IT-branschen "i det tysta". Inom denna bransch finns ju mängder av småföretag, som aldrig omnämns på tidningarnas ekonomisidor och säkert har flera av dem redan problem. TietoEnator talar också om att slänga ut underkonsulter, och här har säkert många egenföretagare redan drabbats.

Det verkar dock fortfarande finnas relativt många jobb inom it-branschen. En titt på Arbetsförmedlingens Platsbank ger till exempel idag 337 platsannonser för systemerare och programmerare i Stockholms län. Inte så illa, måste jag säga. Uppenbarligen finns det många företag som fortfarande behöver rekrytera IT-folk. De många IT-systemen i dagens samhälle måste ju trots allt underhållas och fixas, men däremot drabbas tydligen konsulterna hårt. Inte underligt - det är ju konsulterna som är lättast att slänga ut.

Som vanligt i denna kris applicerar jag min vanliga måttstock även på IT-bolagen - stora lån = stora problem. Nu ser dock inte något av företagen jag nämnt här ut att ha några större problem om man tittar på deras balansräkningar. Drar de åt svångremmen i ett så här tidigt stadium av krisen visar det också att de tar situationen på allvar och därmed torde kunna överleva utan större problem. Det enda som gör mig tveksam är de stora goodwillposterna i balansräkningarna. Sådana poster gör mig alltid betänksam - lika betänksam som inför vissa "tillgångar" inom finansbranschen.

Avslutningsvis så är mitt råd till alla som blir av med jobbet - när du söker nytt jobb, kolla företagets balansräkning! Ser den sund ut? Inte för stora långfristiga skulder? Annars riskerar du att gå på en nit. Är du inte bra på att läsa en balansräkning själv, be någon ekonomikunnig kompis göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.