2009-01-01

Summering av 2008

Ett händelserikt år, milt uttryckt. Jag tänkte här summera lite av vad jag trodde skulle hända under året och hur utfallet verkligen blev. Alla mina förutsägelser/gissningar finns tyvärr inte på min blogg, utan utspridda på olika forum på nätet. Här har jag samlat ihop lite som jag har hittat:
  • Min huvudidé om oljepriset var ganska rätt - först upp en bit till och sen kraftigt ner - jag hade trott max $120/fat under våren och sedan ner till runt $50/fat under sommaren. Men det tog längre tid än vad jag trodde och blev dessutom kraftigare - det blev runt $147/fat som högst i somras och som lägst $36/fat häromdagen!
  • Shanghaibörsens snara och djupa fall var inte så svårt att förutsäga i november 2007. Den har nu tappat 2/3 av sitt värde sedan oktober 2007. Som jag trodde var idén om att de "starka" ekonomierna i Asien kunde frikoppla sig från USA felaktig. Kina och Japan har under hösten också börjat få problem.
  • Den svenska bostadsmarknadens fall påbörjades som väntat. Inflationsjusterat hade priserna börjat falla redan i somras. Under hösten föll priserna även i nominella termer. Bostadsmarknaden fick stor mediell uppmärksamhet under hösten, vilket jag hade väntat mig.
  • Jag trodde att "Vi kommer att få se flera stora amerikanska finansbolag/banker/bolåneinstitut gå omkull, med totalt kaos i det globala finansiella systemet som följd." Visst - bankkrisen fortsatte och blev bara värre, trots diverse räddningsaktioner. Bear Stearns, Lehman, IndyMac, Washington Mutual, Kaupthing m.fl. - listan kan göras lång.
  • Vi fick som jag väntat mig ett kraftigt börsfall under året. Till och med lite djupare än jag väntat mig.
  • "Ingen kommer att vilja höra om peak oil, eftersom de kommer att ha fullt upp med ekonomiproblem." Det var väl ganska rätt gissat. IEAs rapport drunknade i finanskrisens krigsrubriker.
  • "Anders Borg kommer att stanna kvar och visa sig vara mycket handlingskraftig." Visst är han kvar och han var handlingskraftig (tillsammans med Stefan Ingves och Bo Lundgren). Frågan är bara om allt han gör nu är rätt i längden.
  • Som jag väntade mig valdes Barack Obama till att utföra världens just nu svåraste och otacksammaste arbete.
  • Jag förväntade mig att det skulle bli stora och "oväntade" rörelser på många av världens finansmarknader och att det skulle knäcka många hedgefonder. Det har ju besannats. Valutor, råvaror, aktier, obligationer, fraktrater. Kolla in själv! Särskilt anmärkningsvärda är många av rörelserna om man jämför med hur det sett ut under det föregående decenniet.
Så till några mindre lyckade förutsägelser jag gjorde om 2008:
  • "Jordbruksmark kommer att falla i takt med övriga fastighetsmarknaden." Visserligen stoppade prisuppgången på jordbruksmark under året, men den föll absolut
    inte i takt med övriga fastighetsmarknaden.
  • "Inbördeskrig i Pakistan är en överhängande risk." Puh! Vi slapp som tur var det under året. Men situationen där förvärras gradvis.
  • "USA kommer att drabbas av stora problem med elförsörjningen pga problem med naturgasleveranser." Den slapp vi (eller rättare sagt amerikanerna) också. Tydligen lyckades man uppehålla jämvikten i systemet. Med sjunkande ekonomisk aktivitet ser den faran ut att vara över för något år framöver.
Gott nytt år allihopa - jag kommer snart med diverse förutsägelser för 2009!

3 kommentarer:

  1. Tack för en mycket bra blogg!
    Har en fråga: Jag månadssparar ca 2000 kr varje månad i fonder och har gjort detta även under turbulensen i höst. Är det naivt att tro att aktier/fonder i längden är mer lönsamt än bankkontot? Borde man sätta pengarana på bankkontot istället? Har vi nått botten på börsen?

    MVH
    Magnus

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år själv Flute! Är tillbaks i matchen igen efter jul och nyår.

    Kul som vanligt att följa din blogg. Intressant läsning. Tack för den.

    Vad tror du om "precious metals" för 2009?

    \PD

    SvaraRadera
  3. God dag till alla i denna webbplats skulle vittna om hur jag var rädda av Mr Pato Smith När jag var rip off.
    Jag är fru, Blanca Payne med namn. Jag bor i Sverige, Jag vill använda detta medium för att varna alla lån arbetssökande att vara mycket försiktig eftersom

    det finns bedrägerier allt månader sedan jag var finansiellt ansträngda, och på grund av min desperation jag blev lurad av flera online långivare. Jag hade

    nästan förlorat hoppet till en vän hänvisade mig till en mycket pålitlig långivare som kallas Herr, Pato Smith som låna mig ett lån av $ 100.000 i 8timmar

    utan någon stress.
    Om du behöver någon form av lån bara kontakta honom e-post via: (patosmith02@ymail.com) det är därför jag använder detta medium för att varna alla lån

    arbetssökande på grund av det helvete jag gick i händerna på dessa bedrägliga långivare. och hur jag var räddningen av herr, Pato Smith.
     
       Och jag vet inte ens min fiende att passera genom ett sådant helvete som jag gått i händerna på dessa bedrägliga online långivare, vill jag också att du

    kan hjälpa mig att vidarebefordra denna information till andra som är i behov av ett lån när du har fått ditt lån fru Blanca Payne, jag ber att Gud ska ge

    honom. livslängd Gud välsigne honom för alltid för det goda han har gjort i mitt liv.
    Fru, Blanca Payne

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.