2008-11-28

Varför jag är anonym

Den andra kommentaren till mitt senaste inlägg visar att fler har samma problem som jag. Många blir upprörda eller till och med arga när man upplyser dem om hur den ekonomiska framtiden med största sannolikhet ser ut.

Jag har själv erfarenhet av detta fenomen med "shoot the messenger". När man presenterar obehagliga fakta för folk slår många bara ifrån sig. Eller så får man höra ständiga gliringar från arbetskamrater och andra bekanta om att man är domedagsprofet. Därför har jag valt att publicera denna blogg anonymt. Jag vill analysera och upplysa om hur det verkligen ser ut, utan att råka ut för ständiga gliringar.

De som vill läsa och ta till sig gör det. Övriga kommer att få mycket obehagliga överraskningar när deras guldlocksvärld rasar samman.

10 kommentarer:

  1. kämpa på, bra blogg!! =)

    SvaraRadera
  2. hej hej, det var jag som skrev det där inlägget. Har beslutat mig för att inte försöka varna fler, jag har skickat länkar, kurvor med allehanda information. Nu hörde jag tom. Anders Borg säga, att man med fog kan hävda att detta kommer att bli den mörkaste ekonomiska perioden under våran livstid. Sen får var och en dra slutsatsen om deras bostäder kan sjunka tillbaka till samma nivå som under 90-talskrisen.

    Å ena sidan är det lätt att klandra och säga att man får skylla sig själv, å andra sidan har jag en viss förståelse. Det är svårt att ta åt sig dåliga nyheter, det kräver dessutom en hel del att sälja sin bostad och leta hyres. Sen har så oerhört många varit stlta över sina dyra bostäder, att köpa en dyr bostad har ju närmast varit status. Att säga jag gav, 72.000 kronor per kvadratmeter, sen pustar någon lite, fast i slutändan nickar alla och säger att i längden lönar det sig. Det tar lite på självkänslan att ta en sådan smäll.

    SvaraRadera
  3. Hej Flute!

    Myntet har två sidor. Den som skriver eller berättar, vill förmedla fakta grundat på insikt. Motparten kanske kritiserar, oftast positivt, men det finns alltid en "naiv" klick som inte försår sambanden. Tyvärr tar dessa en stor plats, vilket resulterar i "spam". Sedan när dessa hamnar i "fällan" inser dessa ofta detta för sent, "någon kunde väl ha övertygat mig???"

    Att vara blogganonym spelar mindre roll då ämnet ändå förstås av få initierade. Dina kunskaper på området är stort och bredden likaså. Du har nog en större publik än vad du tror. De som följer dig, är tids nog de som förstår ditt "tänk" och som vill få sina tankegångar bekräftade av likasinnade! Det är en svår tid vi lever i och inte lär det bli lättare heller kommande år....

    mvh
    H&B

    SvaraRadera
  4. Jag känner precis samma sak. I verkligheten har jag tröttnat på att försöka få "svensson" att förstå. Men det är inte underligt då de juh inte har en aning. Detta handlar om kunskap och ligger sändare och mottagare inte på samma frekvens anses man ha noll koll. Folk tycker man är pessimistiskt etc.
    -"Tänk positivt"... Hhahaa .. som det skulle hjälpa att vända ekonomiska förutsättningar?!?!? Det bästa är väl och se verkligheten och förbereda sig för den. Tycker inte jag är negativ, men visst tycker jag det är konstigt att de ledande inte verkar se samma sak utan fortsätter i vanlig ordning. Jag bara ser min uppfattade verklighet och de ser sin.. I mina ögon med tanke på deras informationskällor med gammelmedia och politiker som matar dem så blir det inte så konstigt att jag inser att man inte greppat och inte förstår.

    Vi kan bara utgå från den kunskap och de erfarenheter vi har.

    Desto mer man "forskar" i hur illa det är ställt, desto mer säker blir man vilka problem vi står inför. Det sitter verkligen folk uppe i toppen som inte verkar ha en aning vad som skett eller vad som kommer ske. Sånt är lite ruggigt. Vad vi med all sannolikhet kan säga är att de kommande 20 åren inte kommer bli lika som de 20 som varit.

    Tack för en mycket bra blogg =)

    Det ska bli spännande att se hur detta kommer spela ut sig!

    \PD

    SvaraRadera
  5. Håller med övriga.

    Riktigt bra skrivna och intressanta inlägg, fortsätt så!

    Själv blir jag konstant påhoppad av min sambo över att jag är så negativ när jag säger vad jag tror om framtiden vad gäller bostadspriser och varför jag inte vill att vi ska köpa bostadsrätt eller hus.

    Det har blivit rätt tråkigt att diskutera med henne och jag indviker oftast ekonomiska ämnen.

    Skönt att höra att jag inte är ensam.

    SvaraRadera
  6. I here you

    Den här videon är rätt talande. Schiff blir utskrattad när han försöker dra sanningen... Snacka om att de lirarna visar sin okunskap.

    http://www.youtube.com/watch?v=2I0QN-FYkpw

    \PD

    SvaraRadera
  7. Tack, PD, där var många av Peter Schiffs klassiska debatter samlade. Vem fick rätt i slutändan?
    Här kommer en klickbar länk:
    http://www.youtube.com/watch?v=2I0QN-FYkpw

    SvaraRadera
  8. :-D
    Han har prickat ruggigt rätt hittills. Ska han fortsätta få rätt?
    Nu börjar det dessutom ryktas från Max Keiser att Comex kommer ryka snart. Det finns så mycket som pekar på olika håll just nu så man vet inte riktigt vad som kommer ske kortsiktigt. Marc Faber senaste uttalande verka tro på att aktiemarknaden ska få ett rally snart, han kan mycket väl få rätt. Men han är än mer bullish on gold.

    Visst är det intressant att följa. Tack för dina bra inlägg. Din blogg har blivit en favorit :)

    Vänliga hälsningar

    \PD

    SvaraRadera
  9. PD, jag antar att du menar Comex som i guldavdelningen av Nymes.
    Tyvärr tillhör Max Keiser avdelningen konspirationsteoretiker. Han pratar ju också om 11-september-2001-konspirationer. Ryktet om något slags "run" mot Comex tillhör nog samma konspirationsvärld som det berömda Plunge Protection Teams interventioner på aktiemarknaderna.

    SvaraRadera
  10. COMEX, japp där man bland annat handlar med guld.

    Jag har inte följt Max så länge och vet inte riktigt allt han påstått. Det finns juh som bekant rätt många som påstår saker hit och dit. Men huvudtemat känns rimligt och man får givetvis ha filtret på.
    Det finns oerhört mycket rykten om manipulation och annat just nu och man har svårt att få fram någon sanning. Det känns dock som att ville man få tyst på rykterna så skulle man kunna göra så genom att vara öppen och transparant. Man beter sig misstänktsamt tycker jag allt. Det är mycket som är dolt vilket spär på rykterna, rätt eller fel. De två bankerna som sålde enorma mängder pappers råvaror och tryckte ner priset i somras tex.
    Det känns inte helt orimligt att det pågår manipulation nu.. för man vill juh defintivt skydda dollarn in i det längsta. Det går ett tag, men det håller aldrig i längden. Mycket tyder runt om i världen att det börjar vara svårt att få vissa fram fysiska råvaror.
    Vi får väl se om det finns någon sanning i om ryssarna kommer vilja hämta ut sitt guld och om det finns i tillräcklig omfattning. Om inte kommer det hända saker =)

    Jag kan erkänna att jag inte har full koll på detta. Går mycket på vad andra säger. Rykten har pågått länge och kommer från väl insatta personer.

    \PD

    SvaraRadera

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.