2008-11-01

Lånen kommer att knäcka många företag

Som jag tidigare sagt så kommer de närmsta åren att vara oerhört svåra för alla (privatpersoner och företag) som har lån och driva många av dem till konkurs. Det handlar ju om urblåsningen av världshistoriens största lånebubbla. Nu har även Dagens Nyheter uppmärksammat detta och skriver att
Lånebubbla i svenska företag hotar spricka
Svenska medelstora och stora företag har under 2000-talet mer än fördubblat sina skulder. Totalt är de skyldiga närmare tre tusen miljarder kronor. Nu hotas många av de högt belånade företagen av konkurs.

Ojdå! Det var visst värre än vad jag trodde. Och jag som tycker jag är för pessimistisk ibland. Det var ju korkat av dem att dra på sig skulder under de senaste årens högkonjunktur och därmed stå sämre rustade för lågkonjunkturen.
Vi kommer att få se myten om att det är smart att låna pengar till investeringar knäckas på ett övertydligt sätt. Det var kanske smart på 1990-talet, men inte på 2000-talet.
Som jag sade i början av oktober blir nästa steg i krisen en mängd nerdragningar och konkurser i företag.

Tillägg 2008-11-02: 3000 miljarder kronor är ungefär Sveriges BNP per år, för att sätta siffran i perspektiv.

1 kommentar:

Kommentarer bör hålla sig till ämnet för den bloggartikel de hör till. Personangrepp, hets mot folkgrupp och andra kränkningar tillåts inte. Kommentarer som bara består av länkar tillåts normalt inte. Kommentarer som bryter mot reglerna kan komma att tas bort.